اساطیر امریکا و بحران هویت مردانه در نمایش نامه های سه گانه خانوادگی سام شپرد

پایان نامه
چکیده

in this research the focus of the researcher is on the influence of american myths that have long been held and offered by the american culture and ideologies. sam shepard is conceived to be one of the greatest playwrights of the contemporary american theater. in his works he depicts broken characters who are struggling to keep up with the national expectations but are ceaselessly borne back to their static situations as before. by myths and media the researcher means to refer to all the standards that surround the american identity, and how dangerous the outcome would be when one fails to achieve these symbols. through the study of american culture we come across a very complex system of myths that urge the american individuals to either follow an illusion or flee to their obscurity and projection, and as jung explains in ‘psyche and symbol’, the result of such projections are often disastrous to the individuals. in this process, shepard’s main characters who are almost always men, go through a crisis of losing their masculine features and end up as pathetic victims of the illusive patterns of manhood in these plays. this research aims to bring many components of american culture into observation and display the role these items play in constructing and deconstructing american and consequently shepardian characters. the plays which are going to be the aim of this analysis include: curse of the starving class, buried child, and true west, which consist the collection mostly called shepard’s ‘family trilogy’.

منابع مشابه

خوانش بودریاردی از پنج گانه خانوادگی ساموئل شپرد

فرهنگ آمریکایی به شدّت متکی به یک سری افسانه های و باورهای خاص است که به منظور الهام بخشیدن به مردم جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. این باورها ریشه در تاریخ آمریکا و توسعه ی مغرب زمین دارند. این افسانه ها در جامعه ی فعلی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، زیرا افراد جامعه ی امروز خسته از اضطراب های ناشی از دنیای پست مدرن، سعی می کنند به گذشته و خیال پردازی در باره ی آن پناه ببرند و خود را تسللی دهند. ...

گَرود (گرودا) (نماد انتقال و تبدیل اساطیر هند در سام نامه)

تأمّل در متن سام نامه و نشانه هایی که در دو داستان فرعی آن دیده می شود، انتقال و تبدیل بخشی از اساطیر هند را به این متن حماسی آشکار می کند. اساطیر هندی موجود در سام نامه، در متونی از متون هندی دیده می شوند که اولین ترجمه های در دسترس آن ها به عربی و فارسی، کتاب ماللهند ابوریحان بیرونی است و سپس در سطح وسیع تر آثاری که از طریق نهضت ترجمه در دوره حکومت تیموریان هند و اوائل دوره صفویه به فارسی برگر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023